Fox Glacier, Milford Sound, Queenstown - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Lonneke Hezewijk - WaarBenJij.nu Fox Glacier, Milford Sound, Queenstown - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Lonneke Hezewijk - WaarBenJij.nu

Fox Glacier, Milford Sound, Queenstown

Door: Lonneke

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

26 November 2012 | Nieuw Zeeland, Queenstown

21 november 2012

Fox Glacier
Er was eens een meisje dat 1 ding heel graag in New Zealand wilde doen.. En dat was een gletsjer 'wandeling' op Fox Glacier van een dag. Ik wilde 5 uur op het ijs klimmen.. Ipv 2.. Dus plande ik mijn trip hieromheen.
Mijn planning was perfect sluitend en het enige wat ik nog hoefde te doen was mijn bussen en accommodaties boeken. Bij het eerste ging het mis, de bus zou volgeboekt zijn..
Uiteindelijk plan B.. Daardoor maar een halve dag, jammer maar helaas! Flexibel wordt je zo vanzelf. ..
Aangekomen in het Wintersport lijkende dorpje (als ik anderen mag geloven, zelf nog nooit op wintersport geweest) Franz Josef checkten we eerst in bij Chateau Franz. Een oud hostel dat echt een Chateau was. Met gratis soep, maar ook gratis popcorn! Dat vinden wij Nederlanders natuurlijk fijn! Toen we op onze kamer aan kwamen, bleek het de Nederlandse kamer te zijn, een meisje en jongen waren daar al. Toevallig weer!
Vervolgens snel onze spullen neer gelegd, warme kleren aangetrokken en naar onze shuttle bus gerend.
In Franz Josef is er ook een wandeling op de gletsjer mogelijk, maar dan alleen voor een dag. Dit heeft ermee te maken dat deze gletsjer is ingestort en je eerst dmv een helikopter hoger op de gletsjer af gezet moet worden.
Natuurlijk hangt hier 1. Een prijskaartje aan en 2. Ik had maar een halve dag.
Fox Glacier dus, een dorpje verder!
Met een shuttle busje werden we door de bergen, over haarspeldbochten, naar Fox Glacier gereden.
Daar aangekomen moesten we betalen en wachten tot we omgeroepen werden. Om 1.35 was het dan zover, een klein meisje met dreads vroeg wie er met de hike van 1.35 mee gingen.. Dat waren wij! Ik had er meer dan zin in, dus kom maar op!
Vervolgens mochten we naar de Boot room, daar kreeg iedereen de kans om goede sokken en schoenen te lenen of te laten checken of eigen schoenen goed genoeg waren.. Van enthousiasme werd ik drukker en drukker, dit viel een Oostenrijks meisje ook op. Ze zei: somebody is enthousiast!! Geweldig!
Daarna kregen we ook de kans om 'overtrousers' te lenen, dit is een soort regenbroek.. En een goede regenjas. Mijn outfit: mijn sexy pyjama/sport broek, vier lagen boven incl. Fleese vest en m'n waterdichte en winddichte jas. Ben even naar Jess, onze gids gegaan om te vragen of t genoeg was, ik wist natuurlijk niet wat voor weer t daarboven was.. Daarbij, had ik geleerd van de Tongariro Crossing dat t weer in de bergen maar zo om kon slaan...
Ze vertelde me dat we geluk hebben, het regent daar 300 van de 356 dagen en vanmiddag bleef het droog dus mijn outfit voldeed prima aan de ei(ij)sen!
Vervolgens georganiseerd en gestructureerd iedereen in de bus naar de parkeerplaats.
Toen de gids Jess zich voorstelde bleek het dat ze uit Zweden kwam, vandaar de felblauwe ogen! Vervolgens begon ze t liedje van Pipi Langkous/Longstocking te zingen, daarbij te dansen, alles straalde er vanaf dat ze meer dan plezier in haar werk had. Wat wil je nog meer? Zo geweldig, zoveel enthousiasme, hartstikke leuk!
Aangekomen bij t pad vertelde ze dat de gletsjer wel 4/5 meter verschuift per dag, maar ook dat ze soms de weg ernaartoe moeten verleggen ivm de rotsen die af en toe naar beneden vallen, bizar!
Een prima hike van een uurtje of 1.5, waarna we op t punt aankwamen dat we onze crampons mochten aantrekken. Dit zijn een soort spikes die je onder je schoenen draagt voor meer grip op t ijs.

Gewapend met een alpine stok begonnen we dan aan onze trek op het ijs. De Nederlander Joost (een oudere man van rond de 45-50?) vond het erg leuk om foto's te maken., waardoor hij soms wat achter bleef. Maar geen probleem want onze eigen Pipi Langkous gids wachtte geduldig en riep hem er wel bij als het te lang duurde. Geklommen op een gletsjer, om mezelf heen kijkend naar dit natuur geweld. De geweldige bergen en de overweldigende natuur. Ik hoopte dat we ook tussen smalle ijs spleten zouden lopen, maar helaas, zover was het ijs daar niet te vinden. Wel prachtig mooi blauw ijs en een kleine ijs grot, geweldig!
Ik kan hier dan ook nog honderd woorden overschrijven, maar niets haalt het bij wat ik op dat moment zag en bedacht.
We liepen steeds over een pad wat onze gids Jess gemaakt had, en natuurlijk mochten we ook nog met die bijl op de foto. De foto's volgen als ik thuis ben!
Na de hike op het ijs via de zelfde route terug en zo ook met de bus. We hebben zelfs een certificaat gekregen.. Dat we zo dapper waren om dit te doen. Dapper vond ik het niet, maar het was wel een geweldige ervaring!

Milford Sound
25 november 2012, een maand voor kerst.. 5.35, de wekker gaat.
Vandaag is het dan zover, het hoogtepunt van New Zealand.., zelfs voor de locals zijn deze bergen niet meer zomaar bergen. Deze spiegel meren, mirror lakes genoemd, zijn er niet zomaar een paar, nee, dit is echt HET hoogtepunt van New Zealand! Veel zeehonden, dolfijnen, pinguïns, geweldige natuur en mooie uitzichten, dat is er te zien bij Milford sound.
Aangekomen bij de info stand hier om de hoek van ons hostel in Queenstown zat een mede Reisgenootje al haar boterham te smeren. Ze komt uit Amerika, dus natuurlijk zat er peanut butter jelly op, pindakaas met aardbeien jam! Ieuwk! Ieder z'n 'cultuur' laten we maar zeggen....
Nadat onze namen gecheckt werden, zochten we een plekje in de bus. Omdat Linda wat wagen ziek is, zitten we bij Magic altijd voorin. Daar was nu geen plek, dus dan maar in t midden, bij de andere deur; beenruimte!!
Toch voelen Linda en ik ons niet helemaal top. Misschien toch iets te enthousiast de Fergburger (en wat frietjes!!) op gegeten de avond ervoor....
Dit is DE bekende burger uit New Zealand.. Ze zijn zo ontzettend groot dat je er eigenlijk geen frietjes bij hoeft te bestellen. Ze zijn gemaakt met verse ingrediënten, sla, tomaat, ui, broodjes zelf gebakken en zo ook de burgers die van de gourmet komen. Mc Donalds is er niets bij!
De weg naar Milford Sound duurt zo'n 5 uur, 5 uur lang in de bus, over slingerachtige wegen, haarspeldbochten, smalle wegen omringd door bergen en bossen. Ook de herten farms en de schapen farms ontbraken niet aan het uitzicht..
Geweldig!
Tussendoor zijn we wat gestopt op mooie plekken om foto's te maken.
Aangekomen bij de laatste stop voor Milford Sound zagen we dat het toch echt wel hard regende.. Helaas bleek dit ook echt zo te zijn toen we aankwamen..
We hebben geen mooie spiegelmeren gezien, niet het mooie uitzicht wat je krijgt als je t googled.. Helaas.
Wel hebben we maarliefst 2 pinguïns gezien, een aantal zeehonden,veel regen, daardoor veel watervallen en veel regen..
En nu kan ik proberen er een positieve draai aan te geven, want de watervallen waren echt heel erg indrukwekkend en mooi.. Maar we baalden onwijs dat t echt alleen maar regende op de boot..
Na een erg lange dagtrip waren we dan ook gebroken en hebben we 's avonds in t hostel Bridget Jones gekeken met een kopje thee.
Daarna even heel fijn geskyped en vroeg naar bed.

En nu?
Nu lig ik heerlijk in de Queens gardens, een parkje in Queenstown. Queenstown, DE party stad van het zuider eiland.
Nou , ik kan jullie vertellen, het is net Eindhoven, een groot dorp!
Je kunt hier veel doen:
Jezelf uit een vliegtuig gooien;
Van de berg af paragliden;
Jezelf van een brug afgooien met een elastiek om je benen of een heel halster om zodat je dit kunt in freestyle vorm kunt doen;
Raften op de rivier;
Genieten van fish and chips aan t water;
Theepotten met cocktails drinken;
In de kroeg op een nep stier rijden;
Of gewoon chillen in een parkje.

Het is hier heel relaxed, de mensen zijn ontzettend vriendelijk, er komen volgens mij meer touristen dan dat er inwoners komen, maar toch is het niet tourustisch.

Prima te vertoeven dus!
Morgen gaan we, na 4 nachten in ons hotel lijkende hostel, geslapen te hebben verder.
We gaan naar Lake Tekapo, waar mooie sterren te spotten zijn!
De stop daarna is Christchurch.. Ben benieuwd hoe dat er uit ziet, twee jaar na de aardbevingen....

Op naar de volgende mooie plek.. Want de tijd vliegt nu toch wel erg snel voorbij....!

• 29 November 2012 - 15:20

Wilma Je Peetante:

zoals je het omschrijft heb je er veel plezier en geniet je met volle teugen!!
    heel goed lon geniet nog maar lekker want voor je het weet zit je weer in Nederland.
    dit nemen ze je niet meer af dit neem je in je verdere leven mee.heb je leuk geskypt
    met je moeder, Fien zei dat ze met je ging skypen.
    nog veel plezier daar groetjes uit Nederland!!!!!!!!!! xxxx